tisdag 5 januari 2016

Händelse fyra


Idag har vi planerat den fjärde händelsen i vår storyline berättelse. I den fjärde aktiviteten ska barnen få gå ut på deras utegård och upptäcka att det är fullt med skräp på gården. Tillsammans med handdockorna och maskarna Kim och Sam ska barnen få diskutera och reflektera över vad allt skräp kommer ifrån och vad de ska göra med allt skräp.

Sedan ska maskarna föreslå tillsammans med barnen att testa att gräva ner skräpet och se vad som händer med skräpet efter en vecka. Till hjälp har vi en planka, spikar och en hammare så att vi tillsammans med barnen kan spika upp skräpet på plankan och sedan gräva ner plankan i jorden med skräpet på för att vi inte ska tappa bort något skräp i jorden när vi gräver ner och upp det. Det skräp barnen ska få gräva ner är bananskal, tuggummi, plastmugg, tidningspapper och äggkartong.

Barnen ska tillsammans med maskarna få diskutera och reflektera över vad de tror kommer hända med det olika skräpet och varför de tror så t.ex. försvinner allt skräp om vi gräver ner det, vart tar det försvunna skräpet vägen, varför försvinner inte allt skräp i jorden, m.m.

Utifrån läroplanen för förskolan kan vi koppla dessa mål till vår aktivitet som barnen utvecklar:
- respekt för att levande och omsorg om sin närmiljö,
- tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,
-  utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
- utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.

Referens:
Skolverket. (2010). Läroplan för förskolan 1998. Hämtad 2016-01-04 från 
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442

Vid nästa tillfälle vi ses i gruppen ska vi planera och skriva om händelse fem och sex i vår storyline berättelse.

//Ekorrarna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar