onsdag 6 januari 2016

Händelse sex

Händelse 6.
Idag så har vi planerat och skrivit om händelse nummer 6 i vår berättelse. Till vår sista och avslutande aktivitet har vi valt att besöka en återvinningscentral som höjdpunkt för barnen. Under händelse 6 så är det planerat att barnen återigen ska reflektera över varför man återvinner och vart återvinnings materialet ska slängas och att vi ska besöka en återvinningscentral med barnen i helklass där återvinnings materialet/ skräpet tas med för att slängas på rätt ställe. På återvinningscentralen kan barnen reflektera över vart det skräp som tidigare har samlats i och sorterats ska slängas. Under denna händelse så kommer vi i kontakt med lärande i miljö, lärande om miljön och lärande för miljön (Björklund, 2014).
Som en sista höjdpunkt till på avslutande händelsen så är det planerat att barnen efter besöket vid återvinningscentralen så är det planerat att barnen på förskolan ska få skapa en egen återvinningscentral. Utifrån Skolverkets läroplan (2010) så kan vi koppla vår händelse till dessa mål: -utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.


Referenslista
Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Skolverket. (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98 Reviderad 2010. Hämtad 05-01-2016, från http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.229059!/Menu/article/attachment/L%C3%A4roplan%20f%C3%B6r%20f%C3%B6rskolan.pdf



//Ekorrarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar