onsdag 6 januari 2016

Händelse fem


Händelse 5

Idag har vi planerat och skrivit om händelse 5 i vår berättelse. I händelse 5 har vi planerat att gräva upp brädan med det fastspikade skräpet och återvinnings materialet i helklass med barnen. Målet med denna händelse var att barnen skulle få reflektera över vad för material som naturen kan bryta ner och vilka material som den inte kan bryta ner. På brädan kan barnen se vad som har hänt med skräpet som vi tidigare har spikat fast och grävt ner och fundera över vad som har hänt med skräpet och varför t.ex. bananskalet har blivit mörkt medan det inte har hänt något med tuggummit.

Vi har även planerat att barnen ska diskutera och reflektera kring vad vi ska göra med skräpet som naturen inte kan bryta ner själv och då komma fram till att vi måste återvinna materialet och reflektera kring vad det innebär.

Utifrån denna händelsen så kan vi koppla det till miljöproblematiken med nedskräpning som sker i både modellen och ute i naturen (Björklund, 2014) och barnen får reflektera över vad vi ska göra med skräpet som inte har försvunnit. Utifrån Skolverket (2010) så kan vi koppla vår händelse till riktlinjerna att vi ska ansvara för att barnen:
- Upplever att det roligt och meningsfullt att lära sig nya saker
- Ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter, erfarenheter och    kunskaper
- Utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra


Referenslista
Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Skolverket. (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98 Reviderad 2010. Hämtad 05-01-2016, från http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.229059!/Menu/article/attachment/L%C3%A4roplan%20f%C3%B6r%20f%C3%B6rskolan.pdf


//Ekorrarna 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar