tisdag 12 januari 2016

Reflektion - Matilda Lundgren

Nu är arbetet med temat ekologi avslutat. Vår inriktning blev skräphantering och återvinning vilket har för mig även varit lärorikt och givande på så vis att jag erfarit ny kunskap kring ämnena. Vi valde att inspireras av ett färdigt material av Storyline ”Mofflorna och människorna” (Stiftelsen håll Sverige rent, 2008) när vi utvecklade vårt arbete. Detta hade en bra struktur som var lätt att koppla till vårt tema. Genom att använda sig av Storyline i förskolan kan jag som blivande förskolpedagog se det som ett smidigt och givande arbetsmaterial där de tre delarna praktik, tema och problematiserad undervisning byggs upp av en berättelse.

Att använda sig av en blogg som i detta arbete har jag reflekterat kring att det är lättillgängligt för alla att gå in och läsa och kommentera på bloggen. Förutom för pedagogernas skull kan det användas som ett material att dokumentera med tillsammans med barnen i verksamheten och att vårdnadshavare kan titta hur arbetet tänks lägga upp och hur det genomförts. Storylinen är lekfull genom skapandet, delaktigheten och undersökning vilket bidrar till ökad utveckling. Barnen får tillsammans undersöka tillsammans med de karaktärer som vi skapat vilket vi hoppas på ska bli omtyckt av barnen i förskolan. Vi var noga med att använda återvinningsmaterial i arbetet och i de tänkta lärandetillfällena med barnen vilket vi alla i studiegruppen vill fortsätta med i våra skapande moment i framtiden.  

Vårt mål med arbetet var att väcka barnens intresse kring naturen och hur vi behöver ta hand om den för att bidra till hållbar utveckling. Vi vill även att arbetet tillslut genomsyrar hela verksamheten och att det är något som används i vardagen på förskolan. Vår tanke när vi startade upp Storylinen var att hålla arbetet med ekologi ganska öppet då vi ville utforma lärandetillfällena utefter barnens intressen. Björklund (2014) förklarar att genom demokratin som redskap ger vi barnen möjlighet till att påverka och ha inflytande i lärandetillfällena. För att ta reda på barnens intressen valde vi ut olika diskussionsfrågor. Dessa diskussionsfrågor hade vi även som material till att utveckla barnens kunskaper kring ämnet ekologi där barnen ges möjlighet till att ta del av varandras erfarenheter. Återkoppling blev en stor del av arbetet med barnen, det kändes viktigt att ge utrymme till detta för att låta barnen reflektera kring händelserna så de kan tillsammans med andra barn och pedagoger få uppnå utveckling.

Referenslista
Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur


Håll Sverige rent. (2008). Mofflarna och människorna. Hämtad 12-01-2015, från http://www.hsr.se/sites/default/files/content_media/storyline_liten_2009.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar