Nu är arbetet
med temat ekologi avslutat. Vår inriktning blev skräphantering och återvinning vilket
har för mig även varit lärorikt och givande på så vis att jag erfarit ny
kunskap kring ämnena. Vi valde att inspireras av ett färdigt material av
Storyline ”Mofflorna och människorna” (Stiftelsen håll Sverige rent, 2008) när
vi utvecklade vårt arbete. Detta hade en bra struktur som var lätt att koppla
till vårt tema. Genom att använda sig av Storyline i förskolan kan jag som
blivande förskolpedagog se det som ett smidigt och givande arbetsmaterial där de
tre delarna praktik, tema och problematiserad undervisning byggs upp av en
berättelse.
Att använda sig
av en blogg som i detta arbete har jag reflekterat kring att det är lättillgängligt
för alla att gå in och läsa och kommentera på bloggen. Förutom för pedagogernas
skull kan det användas som ett material att dokumentera med tillsammans med
barnen i verksamheten och att vårdnadshavare kan titta hur arbetet tänks lägga
upp och hur det genomförts. Storylinen är lekfull genom skapandet,
delaktigheten och undersökning vilket bidrar till ökad utveckling. Barnen får
tillsammans undersöka tillsammans med de karaktärer som vi skapat vilket vi
hoppas på ska bli omtyckt av barnen i förskolan. Vi var noga med att använda
återvinningsmaterial i arbetet och i de tänkta lärandetillfällena med barnen
vilket vi alla i studiegruppen vill fortsätta med i våra skapande moment i
framtiden.
Vårt mål med
arbetet var att väcka barnens intresse kring naturen och hur vi behöver ta hand
om den för att bidra till hållbar utveckling. Vi vill även att arbetet tillslut
genomsyrar hela verksamheten och att det är något som används i vardagen på
förskolan. Vår tanke när vi startade upp Storylinen var att hålla arbetet med
ekologi ganska öppet då vi ville utforma lärandetillfällena utefter barnens
intressen. Björklund
(2014) förklarar att genom demokratin som redskap ger vi barnen möjlighet till
att påverka och ha inflytande i lärandetillfällena. För att ta reda på barnens
intressen valde vi ut olika diskussionsfrågor. Dessa diskussionsfrågor hade vi
även som material till att utveckla barnens kunskaper kring ämnet ekologi där
barnen ges möjlighet till att ta del av varandras erfarenheter. Återkoppling
blev en stor del av arbetet med barnen, det kändes viktigt att ge utrymme till
detta för att låta barnen reflektera kring händelserna så de kan tillsammans
med andra barn och pedagoger få uppnå utveckling.
Referenslista
Björklund, S.
(2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund:
Studentlitteratur
Håll Sverige
rent. (2008). Mofflarna och människorna. Hämtad 12-01-2015, från http://www.hsr.se/sites/default/files/content_media/storyline_liten_2009.pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar