Sophias reflektion
Nu är vår storyline
avklarad och bland annat har jag fått nya lärdomar, nya insikter,
pedagogiska verktyg. Att arbeta utifrån en storyline var någonting
nytt för mig som framtida pedagog. Utifrån tidigare fältstudier är
min uppfattning att en rödtråd är begynnande för barnens
förståelse för ett specifikt lärandeobjekt. En storyline
innefattar en redan innan planerade nyckelfrågor som utgör den röda
tråden i hela arbetet, vilket även http://storyline.nu/ uppger.
En annan reflektion som
jag vill benämna som positiv med ett storyline arbete i förskolan
är att barnen ges tillfälle att bli delaktiga och utforma hur en
storyline kommer att bli. Pedagogerna har således ett lärandeobjekt
som de vill att barnen ska utveckla förståelse för, barnen själva
är de som sedan utformar hur lärandet ska övervinnas, vilket även
http://storyline.nu/ benämnde. En storyline blir således ett
verktyg för lärande som erbjuder delaktighet för alla involverade,
vilket enligt min uppfattning är positivt för att främja barnens
utveckling. Skolverket (2010) uppger även att barnen ska ges
tillfälle till delaktighet med anledning att främja lärande och
utveckling.
Nyckelfrågorna i en
storyline kan liknas med didaktiska frågor enligt min uppfattning,
frågorna som kan ställas till barnen är exempelvis hur, var och
varför. Beroende på vilken respons barnen ger utformas arbetet
efter barnens reflektion.
Vi i vår grupp valde att
arbeta med ekologiska frågor som berör vår gemensamma
klimatpåverkan. Med vår storyline ville vi göra barnen medvetna om
deras positiva påverkan när de återvinner och även vilka material
som bryts ner i naturen och de material som inte bryts ner i naturen.
De material som inte bryts ned i naturen ville vi att barnen skulle
få ges tillfälle att synligt reflektera över var dessa material
skulle återvinnas om inte naturen kunde återvinna dessa. Vårt
arbete utgår således från att barnen ska få utforska lärande om
återvinning med de olika sinnena. Pramling Samuelsson (2008)
benämner även att lärande via sinnena främjar samtliga individers
lärande och skall därför användas i vardagen på förskolan.
I en storyline ska barnen
skapa sina egna karaktärer med anledning att barnens kommunikation
ska främjas, eftersom kommunikation via en karaktär upplevs inte
lika personligt som när en person pratar utan en karaktär. Barnen
vågar således kommunicera mer när ett samspel utgår ifrån ett
samspel mellan karaktärer och därför skall barnen ges tillfälle
att skapa egna karaktärer i en storyline, vilket även
http://storyline.nu/ uppger. I vårt arbete utgick vi ifrån att
samtliga barn i vår tänkta barngrupp skulle skapa egna karaktärer
av återvunnet material. Karaktärerna som barnen skulle få skapa
var fritt, vilket menas att barnen kunde skapa allt ifrån en robot,
blomma, ett djur eller människa exempelvis.
Sammanfattningsvis är min
upplevelse att arbeta med en storyline är av positiv innebörd för
att främja barnens lärande, eftersom det ger barnen tillfälle till
utformning, skapande, sinnligt lärande, delaktighet och således
blir barnen med utforskare med pedagogerna. Ett storyline arbete i
förskolan är således ett begynnande arbetssätt för att främja
lärande och utveckling, därför kommer jag som framtida pedagog
arbeta aktivt med storyline i förskolan för att främja barnens
utveckling och förståelse för omvärlden.
Referenslista
Pramling
Samuelsson, I. (2008). Konsten
att lära barn estetik.
Stockholm: Norstedts akademiska förlag.
Skolverket. (2010).
Läroplan för förskolan 1998. Hämtad 2015-01-12 från
http://www.skolverket.se/regelverk/skolfs/skolfs?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.sskolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolfs%2Fwpubext%2Ffs%2FRecord%3Fk%3D572
Storyline hämtad 2016-01-12 från
http://storyline.nu/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar