Den lärprocess som vi har skapat för
barnen tar dem igenom olika händelser som fungerar som olika lärande
tillfällen. Vi bygger först grunden för barnens lärande och kunskapsutveckling
under händelse 1. Vi använder oss av ett arbetssätt som vi hoppas väcker
barnens intressen och nyfikenhet som vi sedan kan spinna vidare på. Under
första introducerande lärandetillfället så planerar vi t.ex. att läsa upp ett
brev. Att ha som mål att använda sig av ett arbetssätt som är utvecklat utifrån
barnen anser jag är viktigt för att förskolan har i uppgift att stödja och
erbjuda barnen möjligheter att utvecklas inom alla områden som finns i
läroplanen (Lärarfortbildning AB, u.å.).
För att veta hur man ska arbeta för att få barnen intresserade och
nyfikna så anser jag att det krävs att man som förskollärare har koll på vad
det är som får barnen att bli aktiva i sitt lärande och ta ett barnperspektiv.
Enligt Lärarfortbildnings AB (u.å.) så måste förskolan ha utvärderat olika
situationer och sammanhang för att kunna avgöra när barnen visar intresse,
gensvar och motivation för innehållet.
Det val vi gjort angående att ha
nyckelfrågor till barnen att diskutera vid slutet av varje tillfälle anser jag
är ett bra val för att det ger barnen utrymme att uttrycka sig och diskutera
med de andra barnen och med de vuxna som medverkar under tillfället. Att barnen
ska få uttrycka sig är också viktigt för lärandeprocessen. En annan del som är
viktigt för barnens lärande är att de får återkoppla, alla de händelser och
lärande tillfällen som vi har skapat och planerat hör ihop och bygger på
varandra vilket jag anser är en fördel med att arbeta utifrån en Storyline.
Storyline är på så vis en bra pedagogisk metod. Under arbetet så anser jag även
att barnen efter återkoppling får feedback och respons både barnen emellan och
ifrån de som leder arbetet eller lärandetillfället med barnen. En dialog är
därför av stor vikt för att barnen ska få chans att lära sig och det ska äga
rum under lärandeprocessen (Lärandefortutbildning AB, u.å.).
Mitt egna lärande har även utvecklas då
arbetet med Storylinen har varit givande, i och med att detta arbetssätt
involverar verksamheten och man som förskollärare skapar tillsammans med barnen
en berättelse (Storyline, u.å.). Att bygga upp en lärandeprocess på detta vis
anser jag är bra för att lärandet utgår ifrån vart barnen befinner sig och vi
får skapa och lära tillsammans med barnen. Att arbeta med hållbar utveckling
utifrån denna pedagogiska metod bidrar även till en demokratisk process och det
är viktigt att se barnen som kompetenta och lyssna till deras åsikter och
värderingar (Björklund, 2014). Jag anser även att under ett arbete med en
Storyline som i detta fall handlar om hållbar utveckling så blir de som arbetar
medvetna om sina egna värderingar och det är då viktigt att inte normera någon.
Samtal och diskussioner angående hållbar utveckling måste vara öppen,
förskollärarna får inte på något vis indoktrinera barnen d.v.s. påverka barnens
tankar och känslor (Björklund, 2014). Förskollärarna ska istället visa på olika
synsätt på miljön och tillvägagångssätt för att stärka en hållbar utveckling.
Referenslista
Björklund, S. (2014). Lärande för
hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur
Lärarfortbildning AB. (u.å.). Att bedöma
utveckling och lärande i förskolan. Hämtad 2016-01-03, från
https://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Barn%20och%20Utbildning/KKC%20dokument/Att_bedoma_barns_utveckling_och_larande_Karlskrona.pdf
Storyline. (u.å.). Om storyline. Hämtad
2016-01-04, från http://storyline.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar