tisdag 12 januari 2016

Min reflektion - Isabelle Gummesson



I kursen har jag utvecklat mina kunskaper om hållbar utveckling och jag har lärt mig betydelsen av att arbeta med lärande för hållbar utveckling med barnen i förskolan. Storyline anser jag är en bra pedagogisk arbetsmetod i förskolan i arbetet med barns lärande för hållbar utveckling. Storylinearbetet består av en praktisk, tematisk och probleminriktad undervisning som kretsar kring en berättelse.  Berättelsen har en bestämd tid, plats, karaktärer och händelser och skapas tillsammans av pedagoger och barn. I arbetet med storyline utgår man ifrån barnens förkunskaper och utmanar barnen i arbetet med hjälp utav nyckelfrågor under berättelsens gång som utgår ifrån vad, hur och varför. I storylinearbetet arbetar man ämnesintegrerat där flera ämnen kan arbetas med tillsammans under berättelsens gång (Gustafsson Marsh & Lundin, 2005).

I storyline arbete så arbetar man likt ett projektinriktat arbete som Björklund (2014) skriver om i sin bok och som jag förespråkar att arbete med i förskolan med barnen. I ett projektinriktat arbete utgår man ifrån barnens intressen och förkunskaper och aktiviteterna är inte styrda av mig som pedagog med rätt eller fel utan att det är aktiviteter där barnen får vara aktiva och ha inflytande. Detta arbetssätt utgår man också ifrån i ett storylinearbete och något jag vill arbeta med i förskolan. I ett storylinearbete kan jag som pedagog fokusera på barnens lärprocess och inte på något bestämt resultat genom att jag i arbetet utgår ifrån barnens perspektiv och barnens nyfikenhet, idéer och reflektioner. I läroplanen för förskolan (skolverket, 2010) står det bland annat att barnen ska utveckla sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära och utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga. Detta kan jag koppla till storylinearbetet där jag som pedagog utgår ifrån barnens intressen i arbetet och utgår ifrån barnens nyfikenhet och reflektioner under arbetets gång. Det gör att barnen känner meningsfullhets och känslan av att de kan påverka i sitt arbete och det påverkar också barnens lärande och utveckling på ett positivt sätt.

I vårt arbete med storyline valde vi att fördjupa oss i området ekologi. Storylineberättelse utgår ifrån två maskar som bor i en skog. Barnen får göra sina egna karaktärer som blir maskarnas nya vänner i skogen. Genom att barnen får ha sina egna karaktärer med i berättelsen så anser jag att barnen känner större meningsfullhet och en karaktär de själva kan koppla sig själv till. Sedan blir skogen full av skräp och barnen får hjälpa maskarna och sina egna karaktärer att ta bort skräpet och ta reda på vad de ska göra med allt skräp. Maskarna som vi pedagoger använder som handdockor reflekterar med barnen och tar tillvara på barnens frågor och funderingar. Barnen får sedan med maskarna gräva ner skräp i jorden utomhus och se vad som försvinner i jorden och vad som sedan måste återvinnas. I vårt arbete utvecklar barnens sitt lärande om hållbar utveckling genom skräpet barnen får lära sig att återvinna och genom att barnen får besöka en återvinningscentral. Genom att vi pedagoger i storylinearbetet inte hade något förutbestämt resultat med barnen skulle uppnå kunde vi använda oss utan barnens intressen, nyfikenhet, reflektioner och frågor och fokusera på deras lärprocesser som också gör barnens lärande mer meningsfullt då barnen själva kan få styra över sitt eget lärande.

I denna kurs har jag har lärt mig en ny pedagogisk arbetsmetod genom att jag fått arbete med storyline. Jag anser att storyline är en bra pedagogisk arbetsmetod i förskolan som jag kommer att ta med mig i mitt framtida yrke som förskollärare. Genom arbeta med storyline så tar jag vara på barnens perspektiv som jag anser är viktigt i arbetet med barnen i förskolan. Genom att jag tar barnens perspektiv så kan barnen känna större meningsfullhet, får mer inflytande och känner sig delaktiga och lyssnade på som jag anser är förutsättningar för att barn ska utveckla sitt lärande på ett meningsfullt sätt. Lärande för hållbar utveckling är viktigt att barnen får utveckla i förskolan och arbetsmetoden storyline anser jag är en jättebra metod för att barnen ska utveckla sitt lärande för hållbar utveckling. Arbetsmetoden storyline anser jag också kan användas i andra ämnen och teman förskolan.

Referenser:

Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Gustafsson Marsh, E. & Lundin, Y. (2005). Storyline i praktiken. Djurparken. (1. uppl.) Hässelby: Runa.

                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar