onsdag 13 januari 2016

Egen reflektion, Pernilla Kallman

Egen reflektion angående storyline-arbetet. 

Arbetet med vår storyline handlar om ekologisk hållbarhet där vi valt att arbeta med återvinning och sopsortering. Syftet är att lära barnen att värna om vår miljö och genom arbetet praktiskt utforska hur vi kan minska de ekologiska fotavtrycken på förskolan.  Skolverket (2010) styrker att "förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp". Storylinen utgörs av en berättelse med karaktärer som barnen skapar för att kunna identifiera sig med och kommunicera genom karaktärerna (storyline.nu). Karaktärerna skapas med hjälp av återvunnet material som stärker arbetet med återvinning. Skapandet av karaktärerna bidrar till att barnen utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap (Skolverket, 2010). 

I arbetet följer en röd tråd som följs i de olika lärtillfällena med barnen med hjälp av planerade nyckelfrågor till varje enskilt lärandetillfälle. Till planeringen och nyckelfrågorna använde vi oss av en modul/mall för att strukturera upp arbetet. Modulen var enkel och konkret att använda och jag som blivande förskollärare anser att modulen är ett smart verktyg att använda som pedagogiskt hjälpmedel. Att arbeta med storyline var nytt för mig som blivande förskollärare att arbeta med och jag anser att arbetet var spännande och nyskapande. Genom att barnen får aktivt delta i hela arbetet och med hjälp av sina egna hypoteser och tankar utformar huruvida arbetet ska gå till, behöver man som pedagog vara flexibel samt kunna tänka om. Det anser jag som blivande förskollärare är utvecklande för pedagogerna eftersom arbetet utmanar både barn och pedagoger (storyline.nu). 
I arbetet och skapandet av berättelsen, platsen och karaktärerna har jag även utvecklat min förmåga att tänka på ett nyskapande vis och utmana min kreativitet och samtidigt inkludera ett viktigt lärandeobjekt och ämne i en spännande berättelse samt händelseförlopp. Dessutom har jag fått nya insikter i huruvida man kan på ett varierat sätt kan arbeta med miljö och återvinning i en tänkt barngrupp. 

Jag som blivande förskollärare anser att storyline som pedagogisk metod är en nyskapande och spännande utmaning för både barn och pedagoger. Den inkluderar varje barn genom ett varierat och praktiskt utforskande i olika händelseförlopp. Barnen är fullt delaktiga i arbetet och via barnens tankar, intressen och idéer utformas lärandet utefter barnen. En planerad röd tråd följs vilket leder till att barnen får på sitt eget vis får kunskap och förståelse för det tänkta lärandeobjeket (storyline.nu).

Referenser

Skolverket. (2010). Läroplan för förskolan 1998. Hämtad, 2016-01-13 från http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2442

Storyline (u.å) hämtad 2016-01-13 från http://storyline.se/om-storyline/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar