Idag har vi skapat tillfälle tre. I
vår modell av platsen har vi nu lagt ut olika skräp. Vi har valt
olika skräp att lägga ut i modellen bland annat bananskal,
plastmugg, tidningspapper, äggkartong och tuggummi. Tanken är att
här ska barnen få utforska maskarnas skog med deras tidigare gjorda
vänner. Här får barnen tillfälle att utforska olika material i
vår modell och utforskandet sker här via de olika sinnena. Här får
barnen möjlighet att reflektera över varför det ligger skräp i
skogen och om skräpet ska vara där, om inte var ska skräpet vara?
Detta tillfälle blir således ett visuellt tillfälle för
reflektion, samarbete, problemlösning, åsikter och funderingar.
Skolverket (2010) uppger att barnen ska ges tillfälle till sinnligt
lärande, reflektion, samarbete och problemlösning eftersom det
främjar lärande, förståelse och utveckling.
Referenslista
Skolverket. (2010).
Läroplan för förskolan 1998. Hämtad 2015-12-29 från
http://www.skolverket.se/regelverk/skolfs/skolfs?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.sskolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolfs%2Fwpubext%2Ffs%2FRecord%3Fk%3D572
//Ekorrarna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar