onsdag 16 december 2015

Bakgrund och inledning

Idag den 16-12-2015 har vi utformat vår inledning och bakgrund.

Vi är en grupp på fem studerande förskolepedagoger. Vi har fått inspiration ifrån storyline-arbetet ”Mofflorna och människorna” (Stiftelsen håll Sverige rent, 2008). Utifrån detta storyline arbete har vi påbörjat vårt arbete med vår storyline. Vi har fått inspiration och tänkt att introduktion av vår storyline berättelse ska bli i form av ett brev. Vi har tänkt att ha andra karaktärer, platser och händelser än i den storyline som vi fått inspiration ifrån. Syftet med vår storyline är att barnen ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper inom dimensionerna ekologisk, social och ekonomisk hållbar utveckling. Vi har tänkt att fördjupa oss i området ekologi, genom temat skräphanterings och återvinningens påverkan i naturen i vår storyline berättelse.

Vår tänkta barngrupp har åldrarna mellan fyra till sex år. Vår barngrupp består av 20 stycken barn. Vi har planerat att inkludera samtliga barn i gruppen vid varje aktivitet. Skolverket (2010) uppger att alla barn i förskolan ska ges tillfälle att delta vid en aktivitet eftersom det bidrar till gemenskap, delaktighet och inflytande för varje enskild individ.

Vi planerar att vår berättelse ska bli en start på ett fortsatt vardagligt arbete i förskolan när det kommer till skräphanteringens och återvinningens påverkan i naturen. Vi har tänkt att använda oss utav sex händelser utifrån vår berättelse och planerar att dessa aktiviteter ska ske en gång i veckan. Anledningen till en händelse i veckan utgår ifrån att barnen ska ges tid till reflektion och att barnen ska ges tillfälle för reflektion eftersom det bidrar till ökad förståelse för deras lärande (Hjort, 2011).

Vi vill dokumentera varje händelse i vår storyline, med anledning att vi ska efterhand kunna utforma vår storyline ytterligare, beroende på vad barnen finner intresse i och vad som sker under aktiviteterna. Vi har tänkt använda dokumentationsformerna videokamera, stillbilds kamera och skriftliga anteckningar. Anledningen till vårt val av dokumentation grundar sig i att vi vill uppmärksamma barnens tankar, intressen och idéer för fortskridande av berättelsen. Efter varje aktivitet har vi tänkt att ha en diskussion med barnen där barnen själva får diskutera sina reflektioner av aktiviteten. Genom att låta barnen få reflektera över aktiviteterna tar vi tillvara på barnens perspektiv och inkluderar barnen i vår dokumentation som vi anser är viktigt vid dokumentation och som också Werner-Godée (2010) skriver om i sin bok.

Referenslista

Hjort, M. (2011). Konstens betydelse. Stockholm: Carlsson.

Håll Sverige rent. (2008). Mofflarna och människorna. Hämtad 16-12-2015, från
http://www.hsr.se/sites/default/files/content_media/storyline_liten_2009.pdf

Skolverket. (2010). Läroplan för förskolan 1998. Hämtad 2015-12-16 från
http://www.skolverket.se/regelverk/skolfs/skolfs?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.sskolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolfs%2Fwpubext%2Ffs%2FRecord%3Fk%3D572

Wehner-Godée, C. (2000). Att fånga lärandet. Stockholm: Liber. 

//Ekorrarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar